دکتر محمد آریامنش رئیس پژوهشکده آموزش باز و از راه دور

 از نمایش سریال‌های تلویزیونی فاصله‌ها، جراحت و در مسیر زاینده‌رود به شدت انتقاد کرد.

یزدفردا"محمد آریامنش رئیس پژوهشکده آموزش باز و از راه دور از نمایش برخی از سریال‌های تلویزیونی به شدت انتقاد کرد.
محمد آریامنش رئیس پژوهشکده آموزش باز و از راه دور در خصوص سریال‌های تلویزیونی گفت: پخش سریال‌هایی از جمله «فاصله‌ها»، «جراحت» و «در مسیر زاینده‌رود» می‌تواند جامعه جوان را به سوی ناهنجاری‌های رفتاری تحریک نموده و خانواده‌های ایرانی را نیز مورد حمله قرار داده است.

وی از پخش سریال‌های مشابه، به شدت انتقاد نمود و افزود: پخش اینگونه سریال‌ها در صورتی که فضای نقد و تحلیل آن وجود نداشته باشد اتفاقا می‌تواند از مصادیق جنگ نرم فرهنگی محسوب شود.

آریامنش اظهار داشت: این بی‌انصافی است که مشکلات تعدادی افراد آن هم از یک قشر خاص با فرهنگ متفاوت را به جماعت میلیونی منتسب دانست و تزلزل، بی ثباتی، اختلاف، خشونت و توهین و بی حرمتی را به عنوان فرهنگ رایج در یک خانواده ایرانی را برای جهانیان به نمایش گذاشت.

رئیس پژوهشکده آموزش باز و از راه دور عنوان داشت: من به نوع بازیگری و ایفای نقش هنرمندان عزیز کاری ندارم و جای بحث آن اینجا نیست ولی محتوای یک محصول فرهنگی نباید به گونه‌ای باشد که برداشت‌های شخصی و خاطرات واهی یک فرد یا افراد خاص که معلوم نیست ریشه در چه مسائلی دارد به صورت فیلم به یک مشکل اجتماعی رایج نسبت داده شود.

وی افزود: چند درصد از افرادی که کار کارگردانی را به عهده می‌گیرند از نظر جامعه‌شناسی و روانشناسی موضوعات خود را مورد کنکاش قرار می‌دهند؟! چند درصد این عزیزان تحصیلات جامعه شناسی و یا روانشناسی دارند؟!

آریامنش با اعتقاد بر این که نباید اجازه داد رفتار نوجوانان و جوانان و کودکان با هنرنمایی یک فرد و یا افرادی خاص به مخاطره بیفتد، تصریح کرد: شکی نیست که جامعه جوان و نوجوان ما نیز همانند بسیاری از کشورها چالش‌ها و مشکلات خاص خود را دارند ولی با دامن زدن به مثالهایی که معلوم نیست واقعیت دارد یا خیر و یا چند درصد از جامعه را در برمی‌گیرد فضای روانی جامعه ملتهب می‌شود.

مجموعه‌های تلویزیونی باعث تشدید خط قرمز فرهنگی می‌شوند
وی گفت: حتی برای حل مشکلات جوانان و یا مسائل مبتلابه خانواده‌های مشابه باید از ترویج یک فضای مثبت استفاده کرد. خشونت، بی ادبی، جنگ، نفاق، بدبینی، اختلاف و آنچه در سریال‌های فاصله‌ها، جراحت و در مسیر زاینده رود به نمایش گذاشته شده چیزی جز بدآموزی و ترویج و تشدید آنچه امروزه به عنوان خط قرمز فرهنگی است، در بر نخواهد داشت.

آریامنش در پاسخ به این سوال که تناسب موضوع سریال‌های پخش شده با ماه مبارک رمضان چقدر بوده ، اظهار داشت: به اعتقاد من هیچ تناسبی وجود ندارد، فرض کنید موقع افطار که انسان باید وارد حال و هوای معنوی شود، ناگهان تلویزیون را روشن می‌کند و با سریالی همچون جراحت با خون و شیشه‌های خرد شده تیتراژ اصلی و بزن بزن و بد و بی راه گفتن دو برادر روبرو می‌شود و بی‌اخلاقی‌های اعضای یک خانواده مثلا ایرانی.

فیلم‌های امروزی؛ تهدید روانی و رفتاری برای جوانان
وی افزود: آخر شب هم باید با دیدن سریال در مسیر زاینده رود فضای ذهنی کاملا منفی را برای خود ایجاد نماید. در آن صورت اگر هم هوای معنوی وجود داشته باشد از بین می‌رود. با فرض اینکه اینگونه مسائل مشابه در جامعه وجود داشته باشد نباید آنها را چنین به نمایش گذاشت. امروز اینگونه فیلم‌ها یک تهدید روانی و رفتاری برای کودکان و جوانان ما محسوب می‌شود.

محتوای فرهنگی فیلم‌ها قبل از ساخت بازبینی شود
این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه اظهار داشت: فضای ماه مبارک و به ویژه زمانهای در نظر گرفته شده برای پخش سریال‌ها با سایر اوقات متفاوت است و جا دارد قبل از آنکه بودجه ملی صرف اینگونه فیلم‌ها شود موضوع فیلم و محتوای فرهنگی آن توسط عده‌ای از جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصین علوم تربیتی و فرهنگی بازبینی شود.

وی در خصوص موضوع فیلم «در مسیر زاینده رود» بیان داشت: چند درصد از دادگاه‌های ما با اینگونه پرونده‌ها روبرو شده‌اند که این موضوع را به صورت فیلم در آورده‌اند؟ آیا این ترویج بدی‌ها نیست؟ چند درصد از فوتبالیست‌های ما با اینگونه موارد روبرو بوده‌اند و یا چند درصد از مردم شریف اصفهان خونخواهی را اینگونه طلب نموده‌اند که شما آن را در یک سریال تلویزیونی نمایش می‌دهید؟! متاسفانه در این‌گونه سریال‌ها که اغلب نتیجه آن نیز از قبل مشخص است و نهایتا در تقارن با یک عید و یا جشن با یک خاطره خوش پایان می‌پذیرد اثر گذاری خوب ندارد. یک ماه جنگ و دعوا و خون و خونریزی را در جلسه آخر به آشتی و توبه پایان می‌دهند غافل از آنکه فیلم اثر سوء خود را در طول یک ماه گذاشته و چه بسا بسیاری از جوانان آخرین قسمت را شاید نتوانند ببینند.

نظرسنجی‌ها اعتبار علمی ندارند
آریامنش با اشاره به نظر سنجی‌های اعلام شده از سوی صدا و سیما در رابطه با سریال‌های مذکور گفت: این نظر سنجی‌ها نمی‌تواند واقعی باشد چرا که بسیاری از پدران و مادران دسترسی به اینترنت ندارند و نمی‌توانند در آن شرکت نمایند پس نمی‌تواند اعتبار علمی داشته باشد.

وی افزود: چون مخاطبین صدا و سیما عموم مردم است در نتیجه نظرسنجی‌های آن زمانی ارزش علمی خواهد داشت که از همه سنین و طبقات اجتماعی در آن شرکت نمایند.

در خاتمه آریامنش بیان داشت: متاسفانه پخش اینگونه سریال‌ها کانون فرهنگی خانواده‌های ایرانی را نشانه گرفته و تاثیرات سوء آن در سال‌های آینده دیده خواهد شد.

وی این گونه سریال‌ها را برای جامعه ما یک ناهنجاری فرهنگی و تهدید اجتماعی اعلام نمود.

منبع :برنا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا